© 2023 by Hair & There. Proudly created with Wix.com

Jak stres niszczy Twoje zdrowie?

Wiele mówi się o tym jak negatywny wpływ na nasze zdrowie ma stres. Czy zastanawialiście się kiedyś jak do tego dochodzi? W prosty sposób postaram się wytłumaczyć działanie tego mechanizmu.

Autonomiczny układ nerwowy odpowiada za zjawiska niepodlegające naszej woli, takie jak czynność pętli jelitowych, rozszerzenie źrenicy czy tempo pracy serca – czyli za procesy, których świadomie nie kontrolujemy. W obrębie autonomicznego układu nerwowego wyróżnia się dwie jego części:

  • układ współczulny (sympatyczny)

  • przywspółczulny (parasympatyczny)

Obie te struktury działają przeciwstawnie co do siebie – w sytuacji, kiedy układ współczulny pobudza wystąpienie jakiejś reakcji organizmu, to układ przywspółczulny zazwyczaj ją hamuje. Dobrym porównaniem tego systemu jest symbol "Yin i Yang". Stres, pobudzenie emocjonalne, stymulatory takie jak kofeina i nikotyna powodują aktywację układu współczulnego, który zapewnia nam przeżycie dzięki reakcjom obrony i ucieczki. To on odpowiada za reakcje w momencie kiedy zostaniemy zaskoczeni przez niebezpieczeństwo . Problem naszych czasów polega na tym, że czynniki stresowe działają na nas stale. Ewolucyjnie, fizjologicznie i psychologicznie nie jesteśmy "jeszcze" przystosowani do takiego tempa życia. Poprzez stałe przestymulowanie układu współczulnego organizm nie regeneruje się, nie odpoczywa, a to powoduje na początku zespół "przwlekłego zmęczenia" a z biegiem czasu dolegliwości takie jak: fibromialgia, zespół jelita drażliwego, problemy somato-emocjonalne, choroby autoimmunologiczne. Każdy układ naszego ciała może zostać uszkodzony tylko przez to, że uniemożliwiamy mu regenerację poprzez styl życia.

No więc co robić? Jak się ratować? To proste i oczywiste ale mało kiedy wykonalne:

  • Zadbać o równowagę psychiczną. Trzeba mieć dystans do swojej pracy, do siebie, do otaczającego nas środowiska (ludzi). Wysypiać się i mieć czas na drzemkę lub krótki odpoczynek w ciągu dnia.

  • Nie przesadzać ze stymulatorami takimi jak kofeina, tauryna, nikotyna oraz używkami. Odreagowywać stres poprzez wysiłek fizyczny. Zajęcia sportowe 2-3 razy w tygodniu

  • Rozwijać swoje pasje. Czynności, które sprawiają nam przyjemność i sprzyjają samorealizacji stymulują układ przywspółczulny a więc procesy regeneracyjne.

  • Odpowiednio się odżywiać: Jeść mniej!!! mięso 2-3x w tygodniu. Spożywać głównie warzywa, produkty dobrej jakości, produkty poddane fermentacji np.: kiszonki by wspierać florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Ograniczyć słodycze!!!

Badania pokazują, że z biegiem czasu przybywa coraz więcej jednostek chorobowych u podloża których leży przestymulowanie układu sympatycznego. Większość z nich jest latami leczona farmakologicznie co nie przynosi efektu, bo stale działa czynnik wywołujący czyli nadmierny stres. Może warto czasem zastanowić się nad możliwością rozwiązania przyczyny problemu zamiast tylko maskować objawy. Osteopatia jest dziedziną, która umożliwia skuteczne rozwiązanie tego problemu.


źródła;

https://www.pedro.org.au/

https://fico.campus11.com/#/library

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

177 wyświetlenia