© 2023 by Hair & There. Proudly created with Wix.com

Polacy lekomaniacy? - dane mówią same za siebie. Według Naczelnej Izby Farmaceutycznej!!!

Polacy lekomaniacy? - dane mówią same za siebie. Według Naczelnej Izby Farmaceutycznej prawie 12 miliardów złotych zostało wydanych w 2016 roku na leki bez recepty, w tym niemal 3,5 miliarda złotych na suplementy diety (według prognoz wydatki na suplementy w 2020 roku wzrosną do 5 miliardów), 670 mln zł na leki przeciwbólowe i 350 mln zł na leki antydepresyjne. Koncerny farmaceutyczne już zacierają ręce.

Najbardziej niepokojące dane dotyczą leków przeciwbólowych i antydepresantów, są one najczęściej nadużywanymi lekami przez pacjentów. Szacuje się, że blisko 20% populacji jest uzależnione od leków przeciwbólowych. Polacy znajdują się w światowej czołówce narodów zażywających leki przeciwbólowe. Zapobiegają one docieraniu do mózgu informacji o bólu, powodują poprawę samopoczucia, co sprzyja powstawaniu uzależnienia. Substancje chemiczne tłumiące ból mają takie samo działanie receptorowe jak narkotyki Nie rozwiązują problemu wywołującego dolegliwość a jedynie go maskują. Tylko terapia ukierunowana na przyczynę problemu wywołującego ból może powstrzymać to "błędne koło". Mało kto ma świadomość, że większość problemów wywołują nasze przyzwyczajenia (np. praca w jednej wymuszonej pozycji, czy zaczynanie dnia od kawy i papierosa). Jednorazowa wizyta w popularnej drogerii uświadamia nam, że znajdziemy lek lub suplement na każdy problem i wyleczymy większość kompleksów (ale to sprzedawanie złudzeń).

W obecnych czasach medycyna konwencjonalna proponuje głównie farmakologie. Dlaczego? Bo to ogromny BIZNES!!!, tabletka to szybkie i proste rozwiązanie. Musimy mieć również świadomość, że koncerny farmaceutyczne to poważny sposor badań na uniwersytetach medycznych, nie zależy im na rozwiązaniu problemu pacjenta tylko na uzależnianiu ludzi, a co za tym idzie zwiększeniu dochodów.

Zjawisko uzależnienia jest coraz częściej spotykane ze względu na dużą dostępność leków i budowanie opinii przez reklamy tv. "Eksperci przyznają, że lekarze mają skłonność do nadmiernego przepisywania leków, ale i sami pacjenci cechują się zbyt dużą skłonnością do samoleczenia, w tym przede wszystkim nadużywania suplementów diety i leków przeciwbólowych. Na polskim rynku znajduje się ponad 10 tysięcy rodzajów suplementów, które często zawierają te same składniki, ale w różnych konfiguracjach, a głównie glukozę." - ocenia Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

Jak rozwiązać ten problem? Zacząć od małych kroków w stronę własnego zdrowia. Uświadomić sobie problem i chcieć go rozwiązać!!! W większości przypadków pomaga zmiana organizacji dnia lub kontakt z osteopatą, fizjoterapeutą, psychologiem, trenerem personalnym. Ale to kosztuje! Tak, ale duzo mniej niż stałe przyjmowanie leków i jest dużo zdrowsze. W codziennej praktyce obserwuję częste zaskoczenie pacjentów faktem, że rozwiązanie ich dolegliwości jest tak szybkie i proste. Słowa takie jak :"Jak pan to zrobił, że nie boli", lub " I co Teraz? przestało mnie boleć". Wyraz zaskoczenia i wdzięczności w oczach pacjentów jest największą nagrodą za moją pracę i motywacją dodalszego działania.

Źródła:

36 wyświetlenia